Dlaczego powinieneś zainteresować się marketingiem, jeśli chcesz, by Twoja firma przetrwała?
Serdecznie zapraszamy do przeczytania artykułu partnera Kongresu Liderów - agencji reklamowej 1000ideas.
Branża ogrodnicza jest jedną z tych, które przez lata radziły sobie bardzo dobrze, opierając się wyłącznie na sprzedaży bezpośredniej i często całkowicie pomijając marketing. Jednak, jak już ponad 2500 lat temu mówił Heraklit z Efezu: „jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana”. I wszystko wskazuje na to, że jego słowa można teraz odnieść do branży ogrodniczej. Tutaj także obserwować możemy istotne zmiany w zachowaniach konsumenckich. Firmy, które nie uwzględniają ich w swojej strategii działań marketingowych, szybko zaczynają tego żałować… Dlaczego? Odpowiedź znajdziecie poniżej - zapraszam do lektury kilku słów o sile marketingu.
Zmiana podejścia konsumenta do zakupów
Przed erą Internetu, gdy klient szedł do sklepu ogrodniczego, produkt wybierał wyłącznie na podstawie jego dostępności i ceny. Obecnie konsument, zanim dokona zakupu w sklepie stacjonarnym, wyszuka informacje o produktach i marce. Jak pokazują badania przeprowadzone przez Google, już w 2014 r. robiło to aż 42% klientów, a trend jest jednoznaczny i każdego roku ten procent rośnie w imponującym tempie.
Informacje, jakie klienci wyszukują podczas zakupu, to:
- na pierwszym miejscu (93,4%) opinie innych konsumentów,
- na drugim plasuje się porównywanie cen u różnych sprzedawców (77,5%),
- dalej jest korzystanie z wyszukiwarek na stronach producentów (61,9%),
- poszukiwanie zniżek i kuponów (60%),
- pytanie znajomych o rekomendacje (33,6%),
- sprawdzanie social mediów (27,2%),
- sprawdzanie ostatnich informacji o marce (25,7%).
W kwietniu br. akcja „590 powodów, aby kupować polskie produkty” przeprowadziła badania na temat solidarności konsumenckiej w dobie koronawirusa. W pytaniu dotyczącym najważniejszego kryterium podczas wyboru towaru przy półce sklepowej aż 61% badanych wskazało kraj pochodzenia, za nim była jakość (16%), a dopiero na trzecim miejscu cena, na równi z marką (9%).
Jak pokazują badania, podejście konsumentów do zakupów oraz ich nawyki ulegają zmianom. Jest to spowodowane wieloma czynnikami, m.in. sytuacją ekonomiczną, globalnymi trendami dotyczącymi np. dbania o środowisko czy nawet globalną epidemią. Przyczyny, dla których klienci będą decydować się na zakup są różne, jednak z całą odpowiedzialnością możemy stwierdzić, że marki, które nie podejmują prób komunikacji z rynkiem, zostaną wykluczone z procesu zakupowego wielu konsumentów. Dzieje się tak przez brak możliwości szybkiego odnalezienia w Internecie informacji o ich produktach.
Sprzedaż napędza sprzedaż
Powszechnie znanym faktem jest to, że managerowie sklepów ogrodniczych chętniej kupują produkty, które im się dobrze sprzedają. Obecnie na tę sprzedaż w dużej mierze wpływ ma sam producent produktu i to, w jaki sposób eksponuje swój asortyment. Także (a może przede wszystkim) w świecie digitalu.
Jak dobrze wiecie, w negocjacjach coraz częściej pojawiają się wątki dotyczące wsparcia sprzedażowego i marketingowego ze strony producentów. Warto mieć solidną odpowiedź, po którą można sięgnąć w takich przypadkach i wskazać na konkretne działania generujące popyt na oferowane produkty.
Argumenty za podejmowaniem działań marketingowych - podsumowanie
Za wyznaczaniem oraz realizacją budżetów marketingowych w branży ogrodniczej przemawiają m.in.:
- wzrost świadomości konsumentów odnośnie produktów i aktywne poszukiwanie informacji podczas zakupów, nawet tych w sklepach tradycyjnych;
- możliwość tworzenia, wpływania i kontrolowania informacji, jakie pojawiają się o marce, a co za tym idzie świadome kształtowanie wizerunku;
- zwiększenie wolumenu zakupów produktów przez klienta docelowego powodujące wzrost sprzedaży hurtowej.
Gdzie i od czego zacząć komunikowanie o produkcie?
Komunikację marki najlepiej zacząć w Internecie. To tam, jak wynika z badania Think with Google, 70% z nas szuka wiedzy. Dlatego podstawowym źródłem informacji o marce powinna być przejrzysta i funkcjonalna strona internetowa, która spełni także swoje zadanie pod kątem budowy jej wizerunku jako marki nowoczesnej, godnej zaufania. Nie zapominajmy też o celach czysto sprzedażowych: chodzi tu o funkcjonalności typowo sklepowe czy możliwość nawiązania kontaktu z odpowiednim działem w przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji. Świetnym przykładem z branży ogrodniczej jest strona marki Wokas, która została doceniona przez międzynarodowe środowiska poprzez przyznanie jej kilku prestiżowych nagród, m.in. za świetny projekt graficzny czy przemyślane funkcjonalności (w tym: AWWWARDS oraz CSSDesignAward).
Równie ważna jest obecność w serwisach społecznościowych (takich jak Facebook czy Instagram), monitoring sieci czy aktywna działalność reklamowa - jednak każdy z tych wątków zasługuje na osobne, obszerne opracowanie.
Dlatego już teraz zapraszam na moje wystąpienie podczas Kongresu Liderów Branży Ogrodniczej w lutym 2021 r. Dowiecie się tam, co sprawia, że branża ogrodnicza oraz świat digital to związek idealny - i co zrobić, aby podobny romans ze światem Internetu mogła nawiązać także Twoja marka?
Tekst i zdjęcia: Marta Orzechowska
Źródła:
https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/consumer-trends/how-digital-connects-shoppers-to-local-stores/
https://www.pap.pl/sites/default/files/202004/PDF.pdf